바로가기 메뉴
본문 바로가기
주메뉴 바로가기
  • 검색
영상
방구석 1열, 즐감 1순위

기타

[The Selections of 2023 Gugak Artist Lab] #30 제조(Rite of Birds)

[The Selections of 2023 Gugak Artist Lab] #30 제조(Rite of Birds)

  • 영상출처
    국립국악원[National Gugak Center]
  • 등록일
    2023-12-15

※ 해당 영상 제공처에서 영상 서비스를 중단할 경우 감상이 어려울 수 있습니다

국립국악원 '국악아티스트랩' 사업은 

전통예술인들을 지원하고, 전통예술 기반의 온라인 콘텐츠 제작활동을

진작하기 위해 마련된 사업입니다.


권역별 선발을 통해 전통예술의 영역을 확장하고, 가능성을 탐색하며

온라인 공간에서의 감각적이고, 창조적인 활동을 위한 

영상 교육, 제작을 지원하는 '국악 크리에이터 양성' 프로젝트입니다.


The “Gugak Artist Lab” initiative, launched by the National Gugak Center, aims to support traditional artists and encourage the development of online content rooted in traditional arts.


This endeavor focuses on fostering “Gugak Creators” by offering support in video education and production. It seeks to enrich and broaden the scope of traditional arts, exploring new possibilities and expanding its reach through regional programs and the inclusion of international participants. The project emphasizes creative and sensory experiences in the digital realm, paving the way for innovative expressions of traditional art forms.


----------

[작품소개/ Introduction]

[황경은]

오선보는 이렇게 말한다. 여기가 빅뱅의 순간입니다. 우향우하세요. 다섯 개의 평행선이 달음질치고 있습니다. 과거에서 현재를 거쳐 미래로, 마침내 종말로 향하는 시간의 선을 따라가세요. 정간보는 이렇게 말한다. 이것이 윤회의 규칙입니다. 리듬을 한 번 타고 나면, 다시 한 번 타세요. 그 다음에, 또 리듬을 타세요. 반복되는 리듬, 순환하는 시간의 원을 따라 자꾸 돌아오세요.

음악 〈제조〉는 반복되는 자진모리 장단과 8마디 단위 코드진행을 바탕으로 새를 흉내내는 다양한 소리들이 들고 나며 이루어진다. 반복의 테마는 그래픽스코어가 그리는 원과 정간보의 이미지를 통해 형상화된다. 새를 흉내내는 소리들은 소리의 음색과 질감을 시각화한 이미지들로 번역되어 숲의 모습을 띤다. 새에서 소리로, 소리에서 이미지로, 존재에 대한 번역은 거듭할수록 추상화되고 원형에서 멀어진다. 그러나 그 끝에는 다시 새와 닮은 무언가가 자리하고 있다. 원을 따라 마침내 한 번 돌아온 것처럼.

[Hwang Kyung-eun]

The staff says this: "This is the moment of the Big Bang. Proceed rightward. Five parallel lines are galloping. Follow the line of time heading from the past through the present to the future, and finally towards the end." 

The Jeongganbo (traditional Korean musical score) says this: "This is the rule of reincarnation. Once you ride the rhythm, ride it again. Then, ride the rhythm once more. Keep returning along the repeating rhythm, the circle of circulating time.“

This piece “Jejo” is crafted with a continuous flow of Jajinmori rhythms and chord progressions in segments of eight bars, interspersed with an array of sounds that mimic birds. This motif of repetition is brought to life visually through a circular graphic score and Jeongganbo's imagery. The avian-like sounds are transformed into visual representations, capturing their tone and texture, creating an illusion of a forest. As the piece progresses, the transition from bird sounds to musical notes, and then to visual images, becomes more abstract, drifting further from the original form. Yet, in the end, we return to something reminiscent of a bird, completing a full circle.



[이주현]

오선보에 있었던 음들이 모두 흩어져 사라진다. 사라진 음들이 다시 모여 추상적인 도형들로 쌓이고 서로 연결된다.  들리는 순간 사라지는 〈제조〉의 소리들은 새의 소리를 닮았고, 악기의 음들을 닮았고, 자연의 음들을 닮았다. 이 모든 소리를 시각화된 기호들 속에 담고 싶었지만, 언제나 흘려보내진 것들이 있을 것이다. 돌고 돌아 다시 시작으로 돌아오는 〈제조〉의 흐름을 보는 누군가에게는 또 다른 도형들이 떠오르기를 바라는 마음으로 그렸다.

[Lee Ju-hyun]

In this piece, the notes initially present on the staff scatter and vanish. The vanished notes then reconvene, forming abstract, interconnected shapes.

The fleeting sounds of “Jejo,” reminiscent of birdsong, musical instrument tones, and nature's own melodies, vanish as soon as they are heard.

My intention was to capture these ephemeral sounds within visual symbols, acknowledging that some nuances inevitably slip away. This piece is an invitation to the observer to embark on a journey with “Jejo,” where its cyclical nature may inspire the emergence of new shapes and ideas as we return to the beginning.


[출연자 및 제작진 / Cast & Staff]

황경은(음악, 연출), 이주현(그래픽디자인, 애니메이션)

Music & Direction by Hwang Kyung-Eun

Graphic Design & Animation by Lee Ju-Hyun


그래픽스코어 애니메이션 

Animated Graphic Score